Nieuws

Women in Trouble is 'spectaculaire knaller'

Donderdag 07 december 2017

Women in trouble van Susanne Kennedy en Boogaerdt/VanderSchoot, een co-productie van Theater Rotterdam, ging donderdag 30 november in première bij de Volksbühne in Berlijn. Onder grote belangstelling van de Duitse media. “Eindelijk een spectaculaire knaller in het huis van de nieuwe theaterintendant Chris Dercon”, schrijft Der Spiegel.

Women in trouble is de derde voorstelling van performanceduo Boogaerdt/VanderSchoot in samenwerking met Susanne Kennedy. Hun werk bevindt zich op het snijvlak van theater en beeldende kunst, met performatieve installaties vol kille, vlakke personages. Net als in Hideous (wo)men en Orfeo wordt het podium bemand door identieke, haast identiteitsloze mensfiguren. De spelers dragen latex maskers en pruiken, en playbacken hun teksten op emotieloze toon. “De figuren komen over als op afstand bestuurbare avatars”, merkt de Duitse krant Süddeutsche Zeitung op. “Of als ondoden, die in het Nirwana op hun wedergeboorte wachten.” Ook vraagt de krant zich af: “Zijn de figuren op het podium nog mensen of zijn het machines? Of klonen? Cyborgs?”

Herstart voor de mensheid
Het decor van Women in trouble bestaat uit een zes meter hoge, cirkelvormige installatie dat gedurende de hele voorstelling draait en dat verschillende, overgestileerde kamers toont: een tv-studio, een wellnesscentrum en een medisch instituut. Hoofdpersoon in deze gelikte wereld is Angelina Dreem, die door meerdere acteurs wordt gespeeld. Ze is kankerpatiënt, maar tegelijkertijd actrice in een tv-serie die haar ziekte als thema gebruikt. Hierdoor zijn fictie en realiteit niet meer te scheiden. Angelina Dreem bedient de markt en stelt haar eigen dood uit. Een lijdensweg. “Waar je ook kijkt, iedereen is aan het lijden”, schrijft De Süddeutsche Zeitung. “Het lijkt er op alsof de mensheid in z’n geheel een nieuwe start nodig heeft.”

Nieuwe theaterconventies
Door de opzet van het stuk, met het draaiende decor en de manier van spelen, worden bezoekers de voorstelling ingezogen. In een interview met ZDF zegt Susanne Kennedy: “Ik probeer filmisch theater te maken, dat bezoekers een andere wereld in trekt waar ze twee uur lang ronddwalen. Zodat ze, als het licht weer aan gaat, denken: waar ben ik eigenlijk?” Een naturalistische weergave van de werkelijkheid is daarbij volgens Kennedy niet meer interessant. “Ik vind dat we nieuwe theaterconventies moeten scheppen, dat de tijd rijp is om verder te kijken. Door internet, videogames en YouTube-filmpjes komen nieuwe vormen op ons af en ik denk dat het theater daarop moet reageren.”

Overwinning van het toekomstige theater
Het Duitse weekblad Der Spiegel spreekt van een “triomfantelijke première”, een “scherpe en bonte overwinning van het toekomstige theater, dat zo mogelijk geen toneelspelers én geen toeschouwers
van vlees en bloed meer nodig heeft.” Journalist Wolfgang Höbel is vooral onder de indruk van het kunstenaarschap van de makers: “De bezoekers mochten in de Volksbühne de finesse en schoonheid van een nagenoeg perfect uitgedachte theaterschepping aanschouwen, die een alternatieve wereld oproept waarin de angst voor ziektes, de dood en God niet meer bestaat.”

Lees en kijk verder

“Susanne Kennedy brengt met Women in trouble een visueel verbluffend requiem voor de mensheid”
Glücklich wie ein Klon, Suddeutsche Zeitung

“Een triomfantelijke première”
Dreems are my reality, Der Spiegel

Interview Susanne Kennedy:
"Die Bühne muss auf neue Formen reagieren", ZDF

Neustart an der Berliner Volksbühne, ZDF

Aan het front van de Berlijnse cultuuroorlog, de Volkskrant