Footnotes Keren Levi

donderdag 26 april 2018

Zaal

TR Schouwburg Robeco kleine zaal

  • Standaard
    € 15,00
  • TR Pas
    € 12,00
  • Student / Cjp / Ckv
    € 10,00

Uitzonderlijke muziek van Morton Feldman gedanst

Een uitzonderlijke partituur vraagt om een bijzondere danstaal. Choreografe Keren Levi maakte een gedetailleerde en lichtvoetige choreografie op Crippled symmetry (1983) van de Amerikaanse componist Morton Feldman. Hij schreef wel muziek voor zijn drie instrumentalisten, maar gaf hun geen aanwijzingen om hun partijen te synchroniseren. Daardoor eindigen zij het stuk meestal niet tegelijk. De relatie tussen tijd en ruimte krijgt een vloeibare vorm en wordt een intense belevenis door verstilling en vertraging, tot het stolt en een vaste vorm krijgt in stilstand. Levi zet een beeld neer dat bestaat uit verfijnde beweging, de ruimtelijke structuren van beeldend kunstenaar Krijn de Koning en een geluidslandschap van componist Tom Parkinson.

Keren Levi werkt sinds 1997 als freelance choreografe vanuit Amsterdam. Ze onderzoekt het veld tussen dans, performance en muziek. Haar aanpak is zowel analytisch als speels en intuïtief; graag zoekt ze het avontuur, het onbetreden pad. Ze wil haar publiek geestelijk prikkelen en in een zintuiglijke ervaring onderdompelen. Footnotes is het derde deel in een reeks voorstellingen met danseressen. Dat levert een gelaagd beeld van de vrouw op. Ze neemt in haar werk stelling tegen de exploitatie van de vrouw in de commercie?le en visuele cultuur in.

 

ENG


Footnotes (for Crippled Symmetry), the music score of ‘Crippled Symmetry’ by composer Morton Feldman (1926-1987 was one of the most important composers of new music in the 20th century) is the starting point for a choreography for 3 female dancers, a sound system and a spacious artwork.

Footnotes (for Crippled Symmetry) is a hole in the tissue of time. The movement of the dancers - their performance of the score - is made possible because of the un-compromised commitment to the score, which is then becomes a vehicle for the dancers to form an onstage community.

The choreography is made in a way that every dancer translates the composite route of one musical instrument into movement material. Traces of instrumentation and music are read back in each movement pattern, The three patterns form together, in juxtaposition to each other, a ghostly embodiment of the original score. Dutch visual artist Krijn de Koning and English composer Tom Parkinson, have been invited by Levi to respond. De Koning will create a visual concept for the performance that breathe his work’s signature of architectural playfulness. Parkinson’s sound composition will encompass the performance with a sonic environment
 

Credits

Choreografie Keren Levi
Muziek Morton Feldman

Wat vinden andere bezoekers

Op dit moment zijn er nog geen reacties geplaatst. Geef als eerste uw mening over deze voorstelling?

Wat vond u van deze voorstelling

Ook interessant