Apollon Musagète Campo / Florentina Holzinger

woensdag 10 januari 2018

Zaal

TR Schouwburg Grote zaal

  • Standaard
    € 19,00
  • TR Pas
    € 16,00
  • Student / Cjp / Ckv
    € 10,00

Holzinger haalt Balanchines ballet naar deze tijd

Florentina Holzingers performances zijn steevast erg fysiek en bijzonder explosief. Haar inspiratie voor deze vaak brutale producties put ze telkens uit verschillende disciplines – zoals kickboks, ballet, gewichtheffen of acrobatie – die ze in een context plaatst die de grenzen van theater en performance in vraag stelt. In Apollon Musagète brengt ze Apollo’s muzes samen als waren ze sideshow acts uit het Amerikaanse circus.

Apollon Musagète is een hedendaagse herwerking van Balanchines neoklassieke ballet, maar ditmaal met een volledig vrouwelijke cast. Het verhaal draait rond Apollo, de Griekse god van de kunst. Op pointes en met olympische gewichten op hun schouders, gooien de choreografe en haar muzes minzaam glimlachend de gladde jongen van zijn troon.

Holzinger put uit de geschiedenis van de performance om onze dubbele verhouding tegenover schoonheid en perfectie, lust en afschuw, projectie en desillusie, constructie en destructie, maar evenzeer de breuklijn tussen kunst en entertainment te onderzoeken.

Zes vrouwen gooien al hun fysieke virtuositeit in de strijd om de neoliberale lichaamscultus te tackelen. De esthetiek van Apollon Musagète balanceert tussen occulte fitnesszaal, cyborg-stierengevecht en neoklassiek ballet. Florentina Holzinger combineert de fin de siècle-freakshow met de 1960’s live art, en biedt zo een nieuw perspectief op Balanchines choreografie en de breuk tussen kunst en entertainment.

 

Extra: Het laatste woord

Na afloop van de voorstelling kun je, onder het genot van een wijntje en een nootje, aanschuiven bij het laatste woord. Samen met andere toeschouwers vertel je wat je hebt gezien en hoe het je heeft geraakt, of juist niet. Het woord is aan jou!

 

Biografie

Florentina Holzinger studeerde aan de School for New Dance Development (SNDO) in Amsterdam. Ze kreeg er een opleiding in compositie, dans en choreografie en speelde in het werk van artiesten Deborah Hay, Benoît Lachambre en Ann Liv Young. Haar afstudeerwerk Silk werd genomineerd voor de Prix Jardin d’Europe op het ImPulsTanz Festival 2012.

Uit haar samenwerking met klasgenoot Vincent Riebeek groeide een trilogie – Kein Applaus für Scheisse, Spirit en Wellness – die nog steeds toert onder de vleugels van kunstencentrum CAMPO in Gent, dat ook Spirit en Wellness produceerde.

In het najaar van 2015 ging Holzingers tweede solovoorstelling Recovery in première. Recovery was een ‘experimentele meditatie’ waarin Florentina een traumatisch ongeval op het podium verwerkte. Het onderzocht verschillende versies van vrouwelijke representatie en stelde tegelijk het vrouwelijke lichaam in vraag. Deze voorstelling, waarin ze een sportpsychologe en huidig Kroatisch K1-kampioene op de scène haalde, leidde ertoe dat ze lessen gevechtsport begon aan te bieden aan kunstenaars, als training voor het artiestenleven. Deze workshop werd voor het eerst aangeboden aan choreografen op ImPulsTanz 2015 en werd daarna uitgebreid met sessies ‘vechten voor curatoren’ in het Stedelijk Museum in Amsterdam, ‘vechten voor sekswerkers’ in het Red Light-district in Amsterdam, ‘vechten voor demonstranten’ tijdens de betogingen in Toulouse in 2016 en ‘vechten voor vluchtelingen’ op het Sommerfestival Hamburg.

De trilogie met Vincent Riebeek werd in 2015 bij CAMPO verdergezet in Schönheitsabend – Tänze des Lasters, des Grauens und der Extase. Zo lijkt hun verhaal en het label van “Europa’s meest provocerende dansduo” veel weg te hebben van dat van Vaslav Nijinsky en Ida Rubinstein. Florentina Holzinger is daarnaast nog co-auteur en performer van Body and Freedom, een webserie die zich toespitst op de machteloosheid van een live publiek. Naast performances, biedt het Body and Freedomcollectief ook ‘trainingssessies voor het publiek’ aan, om zo haar kijkers een actieve, maar comfortabele rol te geven tijdens de performance, waarbij ze hen de kans biedt om kritiek of input te geven, of zelfs veto’s te stellen, en dit als integraal deel van de voorstelling te beschouwen.

Momenteel is Florentina Holzinger in residentie bij het International Choreographic Arts Center (ICK) Amsterdam. Daar maakt ze haar eerste balletvoorstelling met een vrouwelijke danser en benadert ze zo het klassieke repertoire via dualiteiten: banaliteit versus het sublieme, artificieel versus authentiek, ... Dit ballet zal dienen als uitgangspunt voor Apollon Musagète, dat in het najaar van 2017 in première gaat.

Credits

Van Florentina Holzinger met Renée Copraij, Evelyn Frantti, Florentina Holzinger, Annina Lara Maria Machaz, Xana Novais, Maria Netti Nüganen & Stephan Schneider coproductie Frascati Producties, Amsterdam; La Bâtie – Festival de Genève; steirischer herbst, Graz; Münchner Kammerspiele; Sophiensaele, Berlin; Mousonturm, Frankfurt

Wat vinden andere bezoekers

  • Just another poor Ann Liv Young & Ivo Dimchev ripoff...

    Vinny 1 week geleden

Wat vond u van deze voorstelling

Ook interessant