Victor of de kinderen aan de macht Dood Paard

woensdag 3 januari 2018

Zaal

TR Schouwburg Robeco kleine zaal

  • Standaard
    € 17,00
  • TR Pas
    € 14,00
  • Student / Cjp / Ckv
    € 10,00

Kinderen ontmaskeren van de hypocrisie van volwassenen

De hoogbegaafde Victor weet dat hij niet ouder zal worden dan negen jaar. Hij besluit het vloerkleed onder de tafel vandaan te sleuren, de stoelpoten door te zagen en het laken van het bed te trekken. Met zijn intelligentie ontmaskert hij met zijn zesjarige vriendinnetje op een briljant komische manier het overspel tussen zijn vader en haar moeder. Daarmee is de façade van het ouderlijk gezag gevallen.

Terwijl de personages over elkaar struikelen om hun gezicht te redden, laat hun bedrog, hypocrisie en egocentrisme het stuk alleen nog maar verder ontsporen.

Victor of de kinderen aan de macht (1928) van Roger Vitrac is een vaudevilleachtig stuk dat een frontale en hilarische aanval doet op het burgerlijke gezinsleven. Dood Paard zet het in voor een avond tegen de vertrutting en de uitdijende moralisering. De groep gaat niet binnen de lijntjes kleuren; de kinderen schieten de bekrompen volwassenen recht in hun kruis.

Inleiding

19:30-20:00 uur (haltheater)

Dood Paard heeft schrijver Eva Rovers gevraagd om voorafgaand aan de voorstelling Victor of de kinderen aan de macht een minicollege te geven voor iedereen die altijd al de wereld wilde veranderen, maar nooit precies wist hoe. Schuif aan en vind de rebel in jezelf.

Van klimaatverandering tot meer groen in de straat, van racisme tot seksisme en van visieloos werkgeverschap tot politici die meer naar bedrijven dan naar burgers luisteren: er zijn ontelbare redenen om in opstand te komen. Toch blijven we in Nederland opvallend stil. Af en toe wordt er gestaakt, tekenen we een petitie of komt er een demonstratie voorbij, maar lang duren de protesten meestal niet, het aantal deelnemers valt vaak tegen en veel effect lijkt het allemaal ook niet te sorteren. Met uitzondering natuurlijk van de Zwarte Pieten-discussie: hoe langer die duurt, hoe agressiever die wordt. Is dat nog wel opstand, of is dat het begin van een burgeroorlog? Waarom is het óf passief gemopper óf een bloeddorstige confrontatie? Weten we niet meer wat een opstand is? Denken we dat het gewoon geen zin heeft? Is de samenleving misschien zover geïndividualiseerd dat we zijn vergeten wat solidariteit is? Of hebben we gewoon een achterhaald idee van wat een opstand is en moeten we op zoek naar een nieuwe vorm?

Eva Rovers schreef de veelgeprezen biografie van kunstverzamelaar Helene Kröller-Müller De eeuwigheid verzameld. Deze werd in 2012 onder meer bekroond met de Erik Hazelhoff Roelfzema Biografieprijs, een tweejaarlijkse prijs voor de beste biografie binnen het Nederlands taalgebied. Naast deze biografie werkte Eva samen met regisseur Leo de Boer aan een documentaire over het roerige leven van Kröller-Müller. In 2016 verscheen haar biografie van schrijver en televisiemaker Boudewijn Büch BOUD. Afgelopen jaar publiceerde zij ook het filosofische pamflet Ik kom in opstand, dus wij zijn, waarin zij de filosofie van Albert Camus gebruikte om nieuw licht te werpen op opstand in digitale tijden. Momenteel werkt zij aan Practivisme. Een handboek voor heimelijke rebellen.

Plus inleiding een uur voor aanvang voorstelling

Credits

Van en met Gillis Biesheuvel, Manja Topper, Louis van der Waal, Linda Zijl en Janneke Remmers

Recensies

Vrolijke vaudeville wordt grimmig stuk
???? NRC - Kester Freriks

Download de hele recensie.

Fotogalerij

Foto: Sanne Peper
Foto: Sanne Peper
Foto: Sanne Peper
Foto: Sanne Peper
Foto: Sanne Peper
Foto: Sanne Peper
Foto: Sanne Peper

Wat vinden andere bezoekers

Op dit moment zijn er nog geen reacties geplaatst. Geef als eerste uw mening over deze voorstelling?

Wat vond u van deze voorstelling

Ook interessant