Uit het leven van marionetten Toneelgroep Amsterdam

woensdag 15 november 2017

Theaterregiedebuut van filmregisseur Nanouk Leopold

Waarom besluit een weldenkende, succesvolle en schijnbaar gelukkig getrouwde man om een jonge prostituee te vermoorden die hij net heeft ontmoet? Deze verontrustende vraag vormt het uitgangspunt van Bergmans raadselachtige scenario: Uit het leven van marionetten. Filmregisseur Nanouk Leopold kiest dit stuk voor haar eerste theaterregie ooit.

‘Modelburger’ Peter Egerman (Eelco Smits) is gelukkig noch ongelukkig. Hij ervaart zijn leven als een compromis. Maar hij is ook een kat in het nauw. Hij vormt een obstakel voor zijn psychiater, die op zijn vrouw aast. Hij is object van begeerte voor Tim, hun homoseksuele huisvriend. En voor zijn dominante moeder is hij een statussymbool. Ogenschijnlijk heeft deze geslaagde zakenman Egerman alles onder controle, maar tijdens een bezoek aan een bordeel gaat hij opeens door het lint: hij vermoordt en verkracht een prostituée. Wat heeft deze kortsluiting veroorzaakt? In de getuigenissen die volgen na de moord worden de diep verborgen lagen van de menselijke psyche blootgelegd. Onder de oppervlakte van een succesvol en gecontroleerd leven zitten driften verborgen die naar buiten willen.

Uit het leven van marionetten is meer dan alleen het onderzoek naar de motieven van een gelegenheidsmoordenaar. Het stuk legt de verstikkende patronen in een samenleving bloot waarin succes al te vaak als vervangmiddel wordt gezien voor oprechte tederheid en liefde. ‘In tamelijk korte, vaak afgebroken of opzettelijk uit elkaar gerukte scènes probeer ik (als buitenstaander) een soort van verslag te geven. Ik heb afgezien van iedere inmenging. Geen van de optredende figuren kan er echter aanspraak op maken het drama te verklaren of te verduidelijken. Ze zijn er allemaal in betrokken en daardoor in de war gebracht.’ zegt Ingmar Bergman zelf over zijn scenario. Hij is van mening dat het publiek hun eigen conclusies moet trekken.

Voor filmregisseur Nanouk Leopold (bekend van o.a. Guernsey en Boven is het stil) wordt het haar eerste theaterregie. ‘Ik houd van de personages in het werk van Ingmar Bergman. Ze zijn een bijna abstracte vertaling van wat de mens beweegt te doen wat hij doet. Het idee dat ik met deze karakters een eigen beeld mag creëren is heel inspirerend. Film- en theatermaker Ingmar Bergman zal fungeren als een soort brug, tussen mij – een filmmaker – en het toneel. Het wordt een voorstelling die deels uit filmische en deels uit theatrale middelen bestaat.’, aldus Leopold.

Met Uit het leven van marionetten voegt Nanouk Leopold een vijfde Bergmantitel toe aan het repertoire van TA. Eerder regisseerde Ivo van Hove Scènes uit een huwelijk, Kreten en gefluister, Na de repetitie en Persona.

Net als in haar films laat Nanouk Leopold het in haar debuut als theaterregisseur aan de kijker om het verhaal af te maken. In gestileerde, filmische beelden legt ze menselijk gedrag onder een vergrootglas en kruipt daarmee onder de huid van haar publiek. In een interview met de VPRO n.a.v. Brownian Movement [titel interview: Praten is overschat] zei Leopold daarover: ‘Stel je voor dat je handelt naar je fantasie, een fantasie die je misschien liever niet eens zou hebben, maar hij is er nu eenmaal. Wat gebeurt er dan?’

---
Inleiding
19:15-19:45 uur

De inleiding wordt gegeven door Kleo van Ostade (dramaturg).
Zij begint de inleiding met een korte beschrijving van Ingmar Bergman en de totstandkoming van zijn film Uit het leven van Marionetten. Daarna bespreekt ze de films van Nanouk Leopold en hoe haar beeldende kunst achtergrond haar tot een unieke, visueel geraffineerde filmmaakster maakt. Dit geldt ook voor Uit het leven van marionetten van Toneelgroep Amsterdam, haar eerste theaterproductie. Samen met haar vaste scenografe Elsje De Bruijn ontwierp ze een enscenering die een cruciaal onderdeel vormt van het verhaal. Daarna bespreekt Kleo het repetitieproces en hoe Nanouk Leopold zich als filmmaakster het theater eigen maakte.

Plus inleiding een uur voor aanvang voorstelling

Credits

Scenario Ingmar Bergman Regie Nanouk Leopold Vormgeving Elsje De Bruijn Met Hugo Koolschijn, Celia Nufaar, Janni Goslinga, Eelco Smits en Bart Slegers

Recensies

Nanouk Leopold bewijst ook al een zelfverzekerde Bergman-theaterregisseur te zijn.
???? De Volkskrant - Vincent Kouters

Download de hele recensie.
Het maken van de voorstelling is voor Leopold één grote ontdekkingstocht
Interview De Volkskrant - Herien Wensink

Download de hele recensie.
Te verkleefd aan film voor bezield theater
??? NRC - Kester Freriks

Download de hele recensie.

Fotogalerij

Wat vinden andere bezoekers

Op dit moment zijn er nog geen reacties geplaatst. Geef als eerste uw mening over deze voorstelling?

Wat vond u van deze voorstelling

Ook interessant