Breaking the Silence Via Berlin / Berlage Saxophone Quartet

vrijdag 29 september 2017

Muziek en repressie in een dictatuur.

Breaking the silence is het liefdesverhaal van een man en een vrouw die leven in een dictatoriaal regime. De man is componist, de vrouw een talentvol celliste in dienst van het regime. Wanneer de man op een dag spoorloos verdwijnt, begint de vrouw een gevaarlijke zoektocht die haar dwars door hun verleden voert. Ze ontdekt dat haar herinneringen niet overeenkomen met de feiten die boven tafel komen. Heeft haar man haar verraden? Is hij slachtoffer van het systeem? Via muziek van Shostakovitsj en oude opnamen doet zij een ontdekking die haar leven verandert.

De muziek van Shostakovitsj en Ligeti die in de voorstelling te horen is, is speciaal bewerkt voor het Berlage Saxophone Quartet. Peter Vigh schrijft nieuwe composities voor taperecorder en instrumenten.

 

De Ontmoeting

In De Ontmoeting gaan artistiek leider Dagmar Slagmolen en componist Peter Vigh in gesprek met prominenten en jonge denkers uit de wereld van filosofie, wetenschap, kunst en politiek. De Ontmoeting biedt verdieping op de inhoud van de voorstelling en geeft inzicht in het maakproces. Uw gespreksmoderator is filosofe Sophie van Hoorn. Blijft u na afloop van de voorstelling zitten? Wij ontmoeten u graag in de zaal van het theater! Toegang is gratis.

De Ontmoeting in Theater Rotterdam staat volledig in het teken van het Achtste Strijkkwartet van Dmitri Sjostakovitsj. Dit Achtste Strijkkwartet vormt de rode draad van onze voorstelling. Samen met musicoloog Leo Samama duiken we in de verschillende verwijzingen en citaten van dit beroemde stuk.

 

Biografie Leo Samama

Leo Samama studeerde muziekwetenschappen aan de Universiteit Utrecht. Na zijn afstuderen in 1977 was hij tot 1988 docent muziek/ cultuurgeschiedenis aan het Utrechts Conservatorium. Daarna van 1988 tot en met 1991 was hij als docent voor muziek van de 20e eeuw verbonden aan de vakgroep muziekwetenschap van de Faculteit der Letteren van Rijksuniversiteit Utrecht.

Vanaf 1991 was Samama enkele jaren verantwoordelijk voor de ondersteuning van de artistieke leiding van het Koninklijk Concertgebouworkest. Daarop was hij van 1994 tot 2002 artistiek coördinator van het Residentie Orkest en tot 2010 directeur van het Nederlands Kamerkoor. Als publicist heeft Samama vele artikelen en meerdere boeken geschreven, waaronder Nederlandse muziek in de 20-ste eeuw en Alphons Diepenbrock – Componist van het vocale.

 

Grachtenfestival Report

Dagmar Slagmolen vertelt samen met saxofonist en componist Peter Vigh over de voorstelling, tijdens het Grachtenfestival.

 

We zijn er-pas


Voordelig naar alle voorstellingen in de openingsmaand!
Van 7 september tot 7 oktober 2017 maak je kennis met Theater Rotterdam, met onze makers en de diversiteit van onze programmering. Koop een pas voor €30,00 per persoon en bezoek alle voorstellingen in de openingsmaand voor €10,00.
Koop een We zijn er-pas.

 

Credits

Concept Dagmar Slagmolen en Peter Vigh
Tekst Sophie Kassies
Regie Ria Marks
Muziek Berlage Saxophone Quartet: Lars Niederstrasser, Peter Vigh, David Cristóbal Litago, Eva van Grinsven/Juani Palop
Choreografie Pim Veulings
Compositie Dmitri Shostakovitsj, György Ligeti en Peter Vigh
Vormgeving Michiel Voet
Met Dagmar Slagmolen en Porgy Fransen (stem)

Fotogalerij

Ben van Duin
Ben van Duin
Ben van Duin
Ben van Duin
Ben van Duin
Ben van Duin
Ben van Duin
Ben van Duin
Ben van Duin
Ben van Duin
Ben van Duin
Ben van Duin
Ben van Duin
Ben van Duin
Ben van Duin
Ben van Duin

Wat vinden andere bezoekers

Op dit moment zijn er nog geen reacties geplaatst. Geef als eerste uw mening over deze voorstelling?

Wat vond u van deze voorstelling

Ook interessant