In Europa Theater Rotterdam: Johan Simons

do 7 september 2017 t/m vr 8 september 2017

Europa is ons lot. Soms treurig, soms feestelijk.

Wat in 1999 begon als reisverslag in korte stukjes voor NRC Handelsblad, groeide uit tot een vuistdikke bestseller. Anekdotes, getuigenissen, plaatsbeschrijvingen en sprekende portretten vertellen de geschiedenis van Europa in de twintigste eeuw. Geert Mak treft het continent getraumatiseerd aan na één koude en twee wereldoorlogen. Kijkend naar de geschiedenis, schrijft hij bevlogen maar behoedzaam over de toekomst. Hij ziet Europese vereniging als enige weg naar een duurzame vrede en welvaart. Maar kunnen we op cultureel en politiek vlak ooit één worden?

Vandaag lijkt die twijfel terecht. Opeenvolgende crisissen ondermijnen de EU in rap tempo. Het maakt Maks werk des te urgenter. Wat hebben Europeanen nog met elkaar gemeen en waarin verschillen we? Aan gemeenschappelijke uitdagingen geen gebrek. “Europa is ons lot,” zegt Mak, “soms treurig, soms feestelijk.”

Met het boek van Mak als gids, reizen de acteurs door de steden van het twintigste-eeuwse Europa. Onze reis begint in het platgebombardeerde Rotterdam van de Tweede Wereldoorlog en eindigt in Srebrenica. Daarna keren de acteurs nog terug naar Nederland voor een nieuw epiloog die Mak geschreven heeft voor Johan Simons. De avond wordt muzikaal omlijst door een kwartet muzikanten van Domestica Rotterdam.

---

Inleiding (7 september)
19:15-19:45 uur

Laura Simonse verzorgt een inleiding voorafgaand aan In Europa.

Credits

Regie: Johan Simons
Muziek: Olivier Messiaen, Quatuor pour la fin du temps
Uitvoering: Domestica Rotterdam: Laurens van Vliet (viool), Eelco Beinema (cello), Jan Willem Nelleke (piano), Mutsumi Watanbe (klarinet)
Tekst: Geert Mak, Alfred Kossmann, Hugo Borst, Vasili Grossman, Primo Levi, Marguerite Duras, Rem Koolhaas, Jules Deelder, Pier Paolo Pasolini, Heiner Müller, Pim Fortuyn, Svetlana Alexijevitsj, Emir Suljagić, Henk Hofland en anderen
Bewerking: Matthias Velle
Research: Manon van Impelen, Ellen Walraven 
Met: Wine Dierickx, Jacob Derwig, Matijs Jansen, Walter Bart, Alejandra Theus, Maartje Remmers, Pierre Bokma, Teun Luijkx, Erik Whien, Elsie de Brauw, Malou Gorter, Ludwig Bindervoet
 

Recensies

Rotterdams fusietheater stort zich op het Europagevoel
Trouw, Iris Pronk, 7-9-17

Download de hele recensie.
Een update van In Europa is hard nodig, volgens Geert Mak
Volkskrant, Herien Wensink, 24-5-17

Download de hele recensie.

Wat vinden andere bezoekers

  • Als betrokken burger bij de hedendaagse politiek en bij de wereldgeschiedenis, vond ik de voorstelling nogal mager en voorspelbaar. Juist de keuze voor het voorlezen van de teksten zou de materie indringender over het voetlicht moeten brengen. Ook de keuze van Elsie de Braauw, als echtgenote van Simons vond ik zwak. Bovendien was zij de enige die zich regelmatig versprak, nota bene in de voor te lezen tekst, vond ik irritant. De muziek was goed gekozen en uitgevoerd. Al vond ik wel dat de muziek "mee mocht groeien in de tijd". Het was niet de hele voorstelling door kommer en kwel. Al met al geen geweldig debuut van Simons in Rotterdam. Te druk met Gent en de Ruhrtriennale?

    Maretetske 3 weken geleden

  • De voorstelling heeft mij op een goede manier beetgepakt. En naderhand ook nog beziggehouden. Indringend door de inhoud, door deze vorm van tekst en muziek (prachtig). En door de kaalheid van het "alleen lezen" kwam de inhoud direct door, geen ontkomen aan. Confronterend en vast niet wat mensen graag willen horen/weten. En toch was ik juist "blij" dat dat alles benoemd werd omdat we misschien iets in beweging kunnen brengen wanneer we niet onder het tapijt schuiven maar durven kijken en erkennen en ons realiseren wat de gevolgen zijn van hoe we met elkaar omgaan. Behalve zeer confronterend was de voorstelling in die zin ook troostend: door ruimte te geven (en meer inzicht en woorden) aan dit alles, nam eenzaamheid hierin bij mij af. En ontstond door de aandacht hiervoor toch ook meer hoop op (mede)menselijkheid, en op hoe kunsten daaraan kunnen bijdragen

    Miriam 3 weken geleden

  • Ooit begon Wunderbaum in verkiezingstijd met het geweldige idee om hun (fictieve) E-mails voor te lezen als voorstelling. Dat vond ik briljant. 'In Europa' leek een gemakzuchtige herhaling hiervan door Simons. De topacteurs kwamen voor mij zonder acteren niet tot hun recht. Als het een luisterboek betrof misschien wel want dat hoeft niet theatraal te zijn.

    Kannelies 4 weken geleden

  • Ik heb geboeid geluisterd naar de realistische teksten met een grote dosis Rotterdam erin. Fijne afwisseling met de muziek.

    Vincent 4 weken geleden

  • De sterren vertonen kuren. Ik probeer het opnieuw. Ik geef 5 sterren

    Cornelia petronella 4 weken geleden

  • In tegenstelling tot vele negatieve reacties, vond ik de voorstelling prachtig en indrukwekkend. Ik heb genoten. Chapeau voor regisseur en acteurs

    Cornelia petronella 4 weken geleden

  • Op zich vond ik het idee van zo'n 'Europese view-over vanaf WO II zeker interessant. Toch vond ik de voorstelling teleurstellend. 1- We werden ondergedompeld in één groot, eenzijdig drama, waarbij de fragmenten leken te wedijveren in wie het ergst / somberst was. We hebben toch ook mooie ontwikkelingen meegemaakt in al die jaren? 2- Theatraal was ik niet onder de indruk en de muziek was niet mijn smaak. Mede door 2 voelde het, met onze huidige wereld-ontwikkelingen op de achtergrond, alsof we een soort 'Apocalypse Now' mee mochten maken. Daaraan had ik, na een week hard werken, niet echt behoefte. De strakke regie van de openingsavond maakte dat we na afloop ook niet een glaasje konden drinken in de hal. Men moest 'terug naar de zaal'. We waren niet enigen die dat glaasje dan maar elders gingen zoeken. Dat was dubbel jammer. Met beetje katterig gevoel de herfst in. Gelukkig kennen we ook plenty andere MOOIE evenementen in de schouwburg, dat maakt dit slechts 1 dipje.

    Lia de Vries 4 weken geleden

  • 7 september heb ik deze voorstelling gezien, wat vreselijk om zoveel getalenteerde acteurs in de pijnbank te moeten aanschouwen. Wat een somberheid en depressief gevoel hield ik over aan deze avond. Pfff het leek wel een geschiedenis lesje op de middelbare school. Het valt me op dat tegenwoordig angst inzaaien entertainment is geworden. Ik hoop oprecht dat Johan Simons hier iets mee gaat doen, want hij kan zoveel beter. Ik ben 35 jaar en zie een veelbelovend Europa voor mij. Met theater als middel kunnen wij ons verbinden met de onbekende ander zonder angst.

    Jet van Schie 4 weken geleden

  • Leesvoorstelling een goede theatervondst. Acteurs leggen alle emoties in het verhaal hetgeen ze ons willen vertellen. Geen handelingen. Uitsluitend tekst. De muziek ondersteunde het. Met goed gevoel de schouwburg verlaten.

    Gerard van der Eem 4 weken geleden

  • Ik heb ademloos geluisterd. Sommige stukken grepen mij bij de keel. Sommige stukken vond ik minder. Wel een somber beeld, terwijl ik denk dat er toch met meer optimisme naar de toekomst mag worden gekeken.

    J.h.vissers4 weken geleden

  • Zeer teleurstellende avond. De muziek was het enige dat de moeite waard was. Voor de rest was het een ongeïnspireerde voorlezing zonder enig acteer werk van bij elkaar geraapte stukken, die naarmate de tekst het heden naderde, steeds onsamenhangender werden.

    Guus Brommet 4 weken geleden

  • De belerende Geert Mak in de epiloog was het absolute dieptepunt.

    Henk 4 weken geleden

  • De opstelling deed me erg "hoorspel" achtig aan. De acteurs werden buiksprekers en opstellezers, ook een vak. Teksten zijn geschreven om te lezen en niet gemaakt voor toneelopvoering. De muziek was wel mooi en de opening van RT seizoen waardig.

    Arie Jaap 4 weken geleden

  • Dc inleiding vond ik slecht: het ging vooral over de opleiding van Simons i.p.v. bijv. de zeer interessante muziek. In het stuk miste ik de mede menselijkheid van Mak . DE spelers kwamen niet erg uit de verf , maar dat hoort bij de pet en maakte de interviews geloofwaardig; al met al een boeiende avond

    Hcterkuile 4 weken geleden

  • We vonden het fantastisch. Erg goed gevonden, de teksten in een interview/reportage-vorm gegoten. En heel interessant ook. We hoorden dingen die we nog niet wisten. Een van de betere voorstellingen ooit!

    Carla 4 weken geleden

  • Ik vond het statisch, het kon me niet boeien. Ik had ook niet de indruk dat de spelers echt in het stuk zaten. Na een half uur vroeg ik me af hoe lang het nog zou duren voor het afgelopen zou zijn.

    Ria Attema 4 weken geleden

  • Onze Burgemeester was in vorm.

    Rotterdams Europeaan 4 weken geleden

  • Wat een prachtig uitgevoerde bijzondere muziek....

    Dormar 4 weken geleden

  • Een zielloze, saaie voorlezing. Daarvoor ga je toch niet naar een toneelvoorstelling? Als dit de openingsvoorstelling van Theater Rotterdam is, geeft dat een somber gevoel voor de kwaliteit van dit seizoen.

    Frederik Buijn 4 weken geleden

  • Muziek en teksten indrukwekkend maar te lang voor een opening.

    Jriezen 4 weken geleden

  • Ik vond de teksten mooi, prachtige acteurs ook mooie verbintenis met de stad Rotterdam. Maar ik vond het teveel een hoorspel, ik miste de (culturele) diversiteit, zowel in het verhaal, op het podium als in de zaal. En dat terwijl Rotterdam zo gekleurd is en ook een andere geschiedenis kent...

    Hartvoortheater 4 weken geleden

  • Op 7 september gezien. Zwakke voorstelling. De acteurs leken voor het eerst de tekst te zien. Eén acteur moest zelfs een lichtje aandoen om de tekst te kunnen voorlezen! En waarom moet op inhoud het verhaal over Europa telkens worden teruggebracht naar de schaal van Rotterdam? Kortom: zonde van mijn tijd en geld.

    Cees Vermeer 4 weken geleden

  • Ik vond het een fantastische voorstelling. Mede door de mooie cadans van de woorden zag ik Europa als het waren bloedend voor me ter aarde liggen.

    Ellierietveld 4 weken geleden

  • Gerard van der eem 4 weken geleden

  • Zo'n goed boek, zo'n goede cast en er dan dit mee doen. Daar had veel en veel meer in gezeten. Heel jammer....dit stelde erg teleur.

    Olivier van den Hoven 4 weken geleden

  • Ik vond het een vlakke, emotieloze voorstelling waarvan de urgentie mij ontging. De opstelling van de voordragers/spelers aan tafels op het podium met een voor de rest verlichte zaal vond ik klungelig. Ik heb de voorstelling uitgezeten maar van harte was het niet. Wat ik eerder van Simons heb gezien vond ik boeiend en de moeite waard, dit vond ik tergend.

    Prop in de mond 4 weken geleden

  • Na de openingswoorden van Melle Damen, waarin hij Theater Rotterdam nadrukkelijk verbond met de stad Rotterdam, waren het perspectief en de achtergrond van deze voorstelling opvallend wit, westers, hoger opgeleid, links. Publiek ook, Preken voor eigen parochie waarbij we het allemaal eens waren met de statements was het gevolg. Geen ander of meervoudig perspectief, dialoog of uitgesproken bewustzijn van deze eenzijdige keuze. Dat in combinatie met het weliswaar zeer professionele maar secce en soms zelfs onverschillig overkomende, voorlezen van de teksten, maakte deze lange voorstelling voor mij saai en zielloos, ondanks de afwisseling met de prachtig uitgevoerde muziek.

    Ariette Kasbergen 4 weken geleden

  • Heb na 15 minuten de zaal verlaten en ben terug naar huis gegaan. Er was ook maar weinig publiek deze avond. Mij zegt zo'n voorstelling helemaal niets. Zal mij leeftijd (76) wel mee te maken hebben. P.W. van Veen

    Pericodos4 weken geleden

  • Linkse onzin

    Mr. Europa 4 weken geleden

  • Wat een indrukwekkende weergave,voorstelling van Europa toen naar nu.Het greep me soms naar de keel,de muziek erg mooi uitgevoerd.Hou op.......riep het af en toe in mij.De verschillende acteurs goed gekozen en wat een prachtige voordrachten.Elsie vond ik een erg mooie uitvoering geven. Haar stem vind ik erg helder en sterk.Nou,kortom ik heb er heel erg van genoten en nu ik thuis ben weet ik dat dit tekstueel theater mij zal bij blijven en misschien gaat aanzetten meer te lezen over wat er gaande is in Europa en de wereld. Ik ben heel selectief geweest de afgelopen tijd in het nieuws tot me te nemen omdat ik het idee had er niet zoveel mee te kunnen. Wat moet ik met al die informatie? Ik lees mijn krant en wil niet al die beelden op mijn netvlies. Het wonderlijke van wat jou voorstelling opriep was dat ik zonder dat ik de gebeurtenissen in werkelijkheid heb beleefd ik verschillende dingen voor me heb gezien. Jij bent in staat om de verbeelding tot stand te brengen. Dag Johan, jij en ik zouden met elkaar afspreken in Barendrecht maar het is er niet van gekomen. Het leven loopt zoals het loopt.Mijn adres is info@solo-advies.nl Ik wens je morgen nog een goeie voorstelling. Groet< Johanna de Graaf.

    Johanna de Graaf 6 weken geleden

Wat vond u van deze voorstelling

Ook interessant