The Automated Sniper Frascati Producties, Ism & Heit / Julian Hetzel

donderdag 23 maart 2017

Let's make art great again!

Blote vuist – zwaard – kruisboog – geweer – raket – drone. De geschiedenis van de menselijke strijd is een verhaal van steeds grover geweld toegebracht over een steeds grotere afstand. De sterkste partij heeft zich teruggetrokken van het slagveld, om vanuit een behaaglijke controlekamer duizenden kilometers verderop zijn bommen af te werpen. Welke ethiek kunnen we nog toepassen, nu oorlog en computergames nauwelijks nog van elkaar te onderscheiden zijn en de vijand is gereduceerd tot een paar pixels op een scherm? The Automated Sniper kaart the gameification of violenceaan: twee performers worden live on stage beschoten door een operator met een op afstand bestuurbaar automatisch wapen dat boven het publiek hangt. De operator zit in een safe place in het Midden Oosten en is via een live internetverbinding aanwezig. Een daad van geweld is meer dan ooit eerder virtueel dan reëel. Wat doet deze afstand met ons? Een lezing over warfare wordt onder de ogen van het publiek letterlijk kapotgeschoten en mondt uit in een choreografie van angst.

‘In een even hilarische als pijnlijke vergelijking tussen kunst, gamen en oorlog, roept Hetzel vragen op over de rol van fictieve, online oorlogsspelletjes in de huidige politieke werkelijkheid. (…) Een knap theatraal essay over de herijking van ons begrip van oorlog.’ **** Theaterkrant


Julian Hetzel (1981) studeerde aan de Bauhaus Universität Weimar visuele communicatie, daarna verhuisde hij naar Amsterdam om zijn opleiding voort te zetten bij het masterprogramma van de AHK DasArts. Tijdens zijn studie viel hij al op met het provocatieve The Benefactor (2011). Zijn afstudeervoorstelling I’m Not Here Says the Void (2013) werd ondersteund door Frascati en was op enkele internationale podia te zien. Samen met Festival Spring maakte Hetzel vervolgens de installatie-performance STILL, The Economy of Waiting (2014) en Sculpting Fear (2015). Beide performances onderzochten de publieke ruimte en de stad als podium. Hetzel maakt werk op het snijvlak van performance, media en beeldende kunst, met een droog gevoel voor humor en een politieke ondertoon. Zijn werk wordt geproduceerd en getoond door theaters en festivals in diverse Europese landen. Julian Hetzel is ook oprichter en drummer van de electro-pop band Pentatones.

Lees hier het interview met regisseur Julian Hetzel

Language no problem

Credits

concept & regie Julian Hetzel dramaturgie Miguel Angel Melgares machine design Hannes Waldschütz performance Claudio Ritfeld, Bas van Rijnsoever & Ana Wild artistieke samenwerking Joachim Robbrecht kostuum Karianne Hoenderkamp lichtontwerp Nico de Rooij techniek Tijmen Bergman dramaturgie assistent Luc Groen, Artun Alaska Arasli foto BAM Photographers met dank aan Grand Theatre Groningen Frascati Producties in coproductie met Ism & Heit (NL) Gessnerallee Zürich (CH), Beursschouwburg Brussel (BE), Göteborg dans & teater festival (SE), Uzès danse (FR), wpZimmer Antwerpen (BE), Attenborough Centre for the Creative Arts Brighton (UK) mogelijk gemaakt door Fonds Podiumkunsten

Recensies

In een even hilarische als pijnlijke vergelijking tussen kunst, gamen en oorlog, roept Hetzel vragen op over de rol van fictieve, online oorlogsspelletjes in de huidige politieke werkelijkheid.
**** Theaterkrant - Fransien van der Putt

Download de hele recensie.
In een knappe opbouw transformeert de ruimte van witte galerie waarin twee kunstenaars met objets trouvés abstracte sculpturen creëren, tot slagveld met bewegende doelwitten.
*** NRC - Francine van der Wiel

Download de hele recensie.

Wat vinden andere bezoekers

Op dit moment zijn er nog geen reacties geplaatst. Geef als eerste uw mening over deze voorstelling?

Wat vond u van deze voorstelling

Ook interessant