Huid Schweigman& en Slagwerk Den Haag

woensdag 11 januari 2017

'inventief en veelzijdig, oog- en oorstrelend, bijzondere perfectie' de Volkskrant****

Een slagwerker wrijft, slaat en aait de huid van zijn trommel op zoek naar geluid. Als die huid nog niet ontdaan is van het lichaam veroorzaakt de ritmische aanraking niet alleen een compleet andere klank, maar ook een sensatie voor degene die geslagen of geaaid wordt.

Huid gaat over tastzin en contact op het meest basale niveau. De huid is het grootste menselijke orgaan en omhult alle andere organen. Je kunt ermee aanraken en aangeraakt worden, maar de huid is ook een barrière: je zit je erin opgesloten. In het besef van de tragiek van deze fysieke afscheiding doen de performers een poging om contact te maken.

Met een compositie van Arnoud Noordegraaf gaan de slagwerkers van Slagwerk Den Haag op zoek naar de akoestiek en de trilling van vel. De fysieke performers van Schweigman& onderwerpen hun lichaam aan de ontdekkingstocht naar het primaire contactorgaan. Beweging, ritme en geluid smelten samen in de voorstelling, vormgegeven door Schweigman&s vaste scenograaf Theun Mosk.

Persquotes

'inventief en veelzijdig, oog- en oorstrelend, bijzondere perfectie' de Volkskrant****

'intrigerende, wonderschone tableaus, unieke theatermaker'
Trouw****

'indrukwekkende composities, fascinerende, komische trip' Theaterkrant****

'sensationele prestatie, spannende livemuziek, unieke zintuiglijke beleving' NRC Handelsblad

'wonderschone momenten' De Telegraaf

'grappige vondsten, prachtig uitgelichte plaatjes' Het Parool

‘intrigerende, betoverende belevenis die je diep raakt’ Brabants Dagblad

'fantastische theatermaker, enorme belevenis, fascinerend, fantastisch gespeeld, zo bijzonder, zeker de moeite waard'
Tania Kross


LANGUAGE NO PROBLEM

A percussionist rubs, hits and caresses the surface of a skin, searching for sound. But what if the skin is not yet removed from the body? Not only does the rhythmic touch create a totally different sound, but it also causes a reaction in the bodies contacting each other.

HUiD (Skin) is a visual and musical performance exploring tactility and contact. In collaboration with the percussionists from Slagwerk Den Haag, the physical performers of Schweigman& explore the possibility of touch, searching for a purity of image, the tragedy and poetic perception of the skin.

Set design is by Theun Mosk, long-time associate of Schweigman&. Together with director Boukje Schweigman they create sensory spaces in which the fragility and intimately intense performance takes place. The musical composition of HUiD is created by Arnoud Noordegraaf in close collaboration with the percussionists. It forms a rich acoustic vocabulary, in which instruments and the human body produce sounds beyond their natural capacities.

press quotes
‘​Inventive and versatile, extraordinary perfection’ de Volkskrant
‘Theatre as an intimate and extreme physical experience.’ Trouw
‘Goosebumps, stunning images that demand attention and concentration providing extraordinarily aesthetic, almost spiritual experiences.’ NRC Handelsblad

Credits

Concept en regie Boukje Schweigman Muzikale leiding en concept Fedor Teunisse Scenografie Theun Mosk Compositie en concept Arnoud Noordegraaf Performance Toon Kuijpers, Kenzo Kusuda, Francesca Lazzeri, Rosanna ter Steege Uitgevoerd door Slagwerk Den Haag

Recensies

Deze voorstelling kruipt niet alleen onder je huid, maar ook in je hoofd.
**** Theaterkrant - Elisabeth Oosterling

Download de hele recensie.
Tussen alle schoonheid, kracht en kwetsbaarheid is er opvallend vaak ruimte voor luchtigheid en humor.
**** De Volkskrant - Mirjam van der Linden

Download de hele recensie.
Huid betovert, dringt diep binnen
Brabants Dagblad

Download de hele recensie.

Fotogalerij

Sofie Knijff
Sofie Knijff

Wat vinden andere bezoekers

Op dit moment zijn er nog geen reacties geplaatst. Geef als eerste uw mening over deze voorstelling?

Wat vond u van deze voorstelling

Ook interessant