Macbeth

 
foto: Jan Versweyveld

di 11 t/m wo 12 december 2012

Macbeth

Toneelgroep Amsterdam

    • di 11 dec
    • 19:15-19:45
    • Inleiding Erker
    •  
    • Geweest

    • di 11 dec
    • 20:15-22:20
    • Grote Zaal
    • € 12.50 - € 30

      • Rang 1

        • Standaard: €30.00  gratis consumptie
        • Schouwburgkaart: €24.00  gratis consumptie
      • Rang 2

        • Standaard: €26.00  gratis consumptie
        • Schouwburgkaart: €20.00  gratis consumptie
      • Rang 3

        • Standaard: €22.00  gratis consumptie
        • Schouwburgkaart: €16.00  gratis consumptie
      • Rang 4

        • Standaard: €12.50  gratis consumptie
        • Schouwburgkaart: €12.50  gratis consumptie
      •  gratis consumptie Incl. 1 gratis drankje

    • Geweest

    • wo 12 dec
    • 19:15-19:45
    • Inleiding Erker
    •  
    • Geweest

    • wo 12 dec
    • 20:15-22:20
    • Grote Zaal
    • € 12.50 - € 30

      • Rang 1

        • Standaard: €30.00  gratis consumptie
        • Schouwburgkaart: €24.00  gratis consumptie
      • Rang 2

        • Standaard: €26.00  gratis consumptie
        • Schouwburgkaart: €20.00  gratis consumptie
      • Rang 3

        • Standaard: €22.00  gratis consumptie
        • Schouwburgkaart: €16.00  gratis consumptie
      • Rang 4

        • Standaard: €12.50  gratis consumptie
        • Schouwburgkaart: €12.50  gratis consumptie
      • Plusrang

        Op de plusrang heeft u extra beenruimte en uitstekend zicht.

        • Standaard: €34.00  gratis consumptie
        • Schouwburgkaart: €28.00  gratis consumptie
      •  gratis consumptie Incl. 1 gratis drankje

    • Geweest

  • Bekijk alle speeldata

Bloed, geweld en honger naar macht

Toneelgroep Amsterdam speelde Macbeth, Shakespeares kortste en bloedigste tragedie vorig seizoen in het Holland Festival. Voor gastregisseur Johan Simons is het vier eeuwen oude stuk een studie van het geweld. Fedja van Huêt en Chris Nietvelt spelen het koninklijke echtpaar.

‘Fedja van Huêt levert een Olympische prestatie.’ NRC****

‘Toneel om van te houden.’ de Volkskrant****

‘Johan Simons overtreft zichzelf. Een Macbeth ontsproten aan zijn oerdriften in combinatie met zijn theatraal talent.’ Knack****

 

Meer


Tekst William Shakespeare Vertaling Hugo Claus Regie Johan Simons Met Fedja van Huêt, Chris Nietvelt, Roeland Fernhout, Fred Goessens en Hans Kesting

Recensies

  • Macbeth uitgebeend en vergroot tot zijn bloederige essentie, recensie NRC Handelsblad, 11-6-12

    Download

  • Toneel om van te houden: rij één verlaat de zaal met bloedspetters, recensie Volkskrant, 4 sterren, 11-6-12

    Download

Reacties van bezoekers

Plaats een reactie
plaats een reactie




  • Han van Ouwerkerk

    Een tegenvaller. Indrukwekkend spel, maar een mislukt concept. Macbeth wordt van meet af aan neergezet als een krankzinnige, waardoor er nauwelijks ontwikkeling in het stuk zit. Het vele schreeuw- en smijtwerk en het eindeloze gegraai in het bloed is potsierlijk. Door al die overdrijving verloren de lange stiltes hun werking. De spelers (en musici!) hadden een betere regie verdiend...
  • Marianne Kruit

    Voorstelling riep gemengde gevoelens op. Enerzijds geweldig spel van alle acteurs, sterke lichamelijke spanning. Kreeg het zelf koud bij het zien hun natte kleren en halfblote, bebloede lijven. Laatste deel van de voorstelling echter beduidend minder spannend. De grote hoeveelheid bloed kwam bij mij lachwekkend over door het nadrukkelijke gooi- en smijtwerk, evenals de coniferen. Het van tijd tot tijd zeer harde achtergrondgeluid was storend en voegde voor mij niets waardevols toe. Decor, kleding en dubbelrollen gaven een sterk vermoeden van low budget, wat de acteurs en het oorspronkelijke stuk m.i. geen recht doet. Verder grote lof voor de inleiding die ik zeer waardevol en informatief vond.
  • Sam

    Ongelooflijk slecht! Hoe zijn deze acteurs op het idee gekomen dat het zou aanslaan om iedere zin met dezelfde intonatie en intensiteit uit te spreken? Wat maakt dat ze dachten dat het leuk zou zijn om kinderachtige maniertjes de boventoon te laten voeren? Wat een minachting van het publiek. Wij zijn uiteraard niet blijven zitten.
  • paula

    Prachtige voorstelling. Fedja op z'n best. Het soms vertragende spel gaf een extra spanning en de herhaling in een aantal scènes werkte voor mij dat ik er helemaal in zat. De gekte van Fedja en het voortdurend schakelen daarin maakte hem ongrijpbaar. Chris Nietveld had een andere gekte die mooi aansloot bij het spel van Fedja. Hans Kesting ook prachtig. De intensie van het stuk blijft hangen. Wat een kracht!
  • Anneke

    Ik had het gevoel dat tekst, spel, lichamelijke spanning één geheel waren. Vond het spel prachtig, al was ik door de recensies over bloed en geweld met aangetrokken remmen gegaan. De inleiding was onmisbaar: prachtig de opgetrokken schouders, waardoor de mannen heksen werden en daarna weer zichzelf waren. De stilte in de zaal gaf aan dat er 'mee'gespeeld werd.
  • Hanneke Hagen-van Zoonen

    Een tragedie op deze manier verbeelden vind ik zonde. Het is een klassiek stuk, het komt nmi absoluut zo niet tot zijn recht. Doodzonde dat de drie heksen niet ten tonele komen. Het heeft de schijn dat er op rollen bezuinigd is door dit dubbelspel. Een ander motief kon ik er niet in vinden. De psychologie van de hoofdrolspelers blijft zwaar onderbelicht. Het spel van Lady Macbeth was goed maar had beter op een andere wijze ingezet kunnen worden. Macbeth zelf schreeuwde voornamelijk erg hard.
  • WimKoffijberg

    Sterk stuk, kon mij ondanks soms wat te lange scènes blijven boeien. Begreep zo en en dan lachen niet maar vond het publiek erg stil. De negatieve reacties gelezen hebbende verbaast mij de rust in de zaal nog meer. Het stuk: geweldige toneelprestatie van Fedja van Huet, van wie ik al jaren een fan ben. Ook Chris Nietvelt gaf een mooie rol. Door de wisselingen van de rollen van de andere acteurs zijn hun acteerperestaties moeilijker te beoordelen. Hans Kesting is dan de sterkste zoals ik dat gewend ben in de overige TA producties waarvoor ik naar Amsterdam reis. Knappe vondsten en goede regie.
  • André

    Met recht een spetterende voorstelling, maar dat zal de intentie van Shakespeare niet geweest zijn.
  • Gerard

    Veel van verwacht, maar het werd een grote tegenvaller. De bedoeling zou zijn te tonen, dat in elk mens naast het goede ook zeker het kwaad schuilt. Maar dat komt totaal niet tot z'n recht, omdat identificatie van de toeschouwer met bv. Macbeth onmogelijk is door de absurditeit die de hele voorstelling kenmerkt. Een relatie met het geweld in de huidige tijd is niet te leggen. Echter, ondanks het gebrek aan diepgang was de kwaliteit van het spel op zich goed.
  • Dieuwerke

    Enorme tegenvaller, met alle respect voor de acteurs. Teveel spectakel en te weinig tekst (mooie oude teksten).
  • ko

    We hadden ons erg op deze voorstelling verheugd, maar wat viel dat tegen! Het begon al met het hinderlijke toneellicht dat in de zaal scheen; je kreeg er hoofdpijn van. Het spel was ronduit saai, er waren veel momenten dat er gewoon niets gebeurde en je maar zat te wachten of er nog iets kwam. Het kwam allemaal zo emotieloos op ons over, bijna banaal, terwijl het stuk toch alle aanleiding geeft tot intens meeleven met de personages. De enige die iets van ontroering kon opwekken, was Chris Nietveld (Lady Macbeth). Wat jammer, we vonden het zonde van de avond!
  • MSA

    Voorstelling waarbij het zeker helpt als je Macbeth al kent maar dan ook zeer de moeite waard. Performance van Fedja van Huet is verschrikkelijk intens. De gekte en bloedlust van Macbeth wordt schitterend vormgegeven. Onvoorstelbaar dat de man deze intensiteit avond aan avond kan opbrengen. De chaos, het bloedbad op het toneel voegt toe aan de voorstelling.
  • Sara

    Indrukwekkend. Ongelofelijk goed gespeeld, vooral door Fedja van Huêt en Hans Kesting. Mooie beelden door bloed en coniferen. Een stuk dat goed uitkomt in de grote zaal van de Rotterdamse Schouwburg.
  • Carla

    Afgezien van de prestaties van Fedja van Huet: Wat een slechte voorstelling! Heb wel vijf keer op mijn horloge gekeken of het al tijd was. Blijven zitten tot het eind en maar hopen dat het boeiender werd. Nee dus. Dit seizoen al 10 voorstellingen gezien, dus niet voor het eerst naar toneel. ..Saai toneelbeeld, waarvan we ook nog maar de helft konden zien vanuit onze plaatsen op de hoek van rij 4 ( eerste rang!) Bij het gooien van de zakken bloed was even: nu komt het, maar nee. Er kwam bij mij het hele stuk geen enkele emotie over. Het leukste was na afloop op de toiletten, toen de CKVers hun hart stonden te luchten, dat ze er niks aan vonden en zich vervolgens naar mij verontschuldigden...ik kon volmondig met hen instemmen! Gemiste kans TA, jammer want jullie kunnen heel wat beter!
  • Leo van der Hum

    Een prachtige inleiding, boeiend, innemend en vinvingrijk ('stel u voor, het is 1606 en u bent onderweg naar The Globe') en vooral noodzakelijk. Want gaande de voorstelling merkte ik dat de regievondsten zo doordacht zijn, zo cerebraal, dat ik niet dan dankzij de inleiding kon bevatten welke betekenis toekomt aan bepaalde handelingen, 'gesprekken' en uitspraken van de spelers. Ook de woorden van de regisseur in het programma hebben me op weg geholpen in de richting die hem met de regie voor ogen heeft gestaan. Ik werd verbluft door de hoge mate van concentratie bij de spelers. Zij wisten de spanningsboog uren vol te houden. Ik hoorde de doodse stilte in de zaal. Een indrukwekkende Macbeth die nog lang zal nagalmen in mijn herinnering ook vanwege de afschuwelijke impact. Grote waardering voor de gezongen inbreng en bijdrage aan de uitvoering; buitengewoon zuiver en hoog; bijna castraatachtig. Indrukwekkend zoals de spelers een breed palet aan emoties in woorden, gelaatsuitdrukkingen, gebaren en soms zelfs met hun totale fysiek hebben uitgebeeld. De bloederigheid van Shakespeare heeft Kitty Courbois eerder in Medea uitgebeeld, maar deze Macbeth sloeg alles. Een minder gewaardeeerd punt heb ik ook ervaren: Simons laat bepaalde dramatische scenes wel erg lang duren met vele (onnodige en overbodige) herhalingen; door die lang aangehouden herhalingen van dramatische scenes verloor de uitvoering tegen het eind aan zeggingskracht. Wat me opviel en wat ik onbegrijpelijk vind is dat een zo dramatisch stuk met zoveel impact toch nu en dan de luide lach opwekte van een enkele bezoeker en bezoekster. Mijns inziens geeft noch het spel noch de wijze waarop de spelers daaraan uiting geven aanleiding toe.
  • Rolf

    De acteurs zijn goed en het beeld met het bloed is aanvankelijk sterk. Verder is er niets spannend, leuk of goed aan deze voorstelling. Ellelange opsommingen van betekenisloze concepten worden afgewisseld met ellelange contextloze herhalingen slechts onderbroken door een beschamende stilte of een irritant geluid. Met deze acteurs een Shakespeare kapot krijgen is een prestatie van formaat. Voor een stuk als dit kan Toneelgroep Amsterdam in plaats van subsidie beter sponsoring bij Pathe aanvragen: want daar zijn alle CKV-ers die gisteren voor het eerst in de schouwburg waren voortaan weer te vinden. De enige spanningsboog was het langzaam doordringende besef dat een pauze ons niet uit ons lijden zou gaan verlossen. Gelukkig stond na verloop van tijd de hele rij op en konden we voortijdig weg uit deze slepende parodie op de moderne interpretatie tragedies.
  • Marjolein

    Een tergend slecht stuk. Dat een toch zo stevige basis als een shakespeare tekst tot zoń ellendige vertaling kan leiden vind ik een knappe prestatie. Een mislukte poging waarin verveling dieptepunt na dieptepunt bereikt. minutenlang contextloos gesnik op het podium met een valse viool op de achtergrond. En als je denkt dat je je eindelijk door de scene heen hebt geslagen, begint de hele ellende weer opnieuw. Er zit geen enkele spanningsboog in. Het enige sterke beeld is het gooien van bloed, dit is een mooi en visueel sterk moment. Op de rode jurk van de vrouw van Macbeth is het bloed amper zichtbaar: aan haar blijft het bloed niet kleven. Maar vervolgens blijven alle scenes zich in dit bloedbad afspelen waardoor meer dan de helft van het toneelstuk bestaat uit exact dezelfde beelden. Het beeld van het bloed dat zo sterk had kunnen zijn, zorgt vervolgens voor een totale afvlakking van het stuk waarin de ene contextloze moord na de andere plaatsvindt. Wat een beproeving! Wij zijn op drie kwart van het stuk vertrokken.
  • Dirk Monsma

    De Minister wil CKV afschaffen. Ik ben daar erg tegen. Afgelopen week bij McBeth zat de zaal half vol met scholieren. Bij aanvang bleven een aantal in mijn buurt nogal fluisteren en sms-en. Toch maar afschaffen, dat CKV, dacht ik even. Maar McBeth kreeg ze stil. Naarmate de voorstelling vorderde voelde ik mij er zelf niet meer thuis. Is het nodig om voor de zoveelste keer McBeth te interpreteren? Op deze manier? Wat zouden deze scholieren na afloop vinden? Ik zou dat graag weten. CKV is niet alleen goed voor de leerlingen, de producenten zouden moeten gaan leren van de nieuwe generatie. Geweldige spelers, vreselijk stuk.
  • Gijs

    Geweldige zeer indrukwekkende one man performance van Fedja van Huêt, mooi afscheid voor hem van TA. (hij krijgt *****) De toneelvoorstelling zelf vraagt veel van de toeschouwer. De lange stille overpeinzingen, de dubbelrollen waarbij mij niet altijd duidelijk was in welke rol ze spraken. Het verhaal macbeth kwam zo bij mij niet goed over. Ook heb ik mijn twijfels over het decor, in relatie tot het spel van de spelers. Ik bleef in vertwijfeling en onbegrip achter.
  • P. Haemers

    Helemaa geweldig!

Stuur een uitnodiging



 

Inloggen

Nieuw profiel

E-mailadres

Of gebruik uw Schouwburg login

Wachtwoord vergeten?

 

Winkelmandje

U heeft geen voorstellingen in uw winkelmandje.

 

Kalender

December 2012
maand keuze
ma di wo do vr za zo
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31

Ook op deze dag

Geen andere voorstellingen vandaag.
 
Fruut Spaaractie


Cookies

We gebruiken cookies om uw bezoek aan deze website zo plezierig mogelijk te maken.

Meer informatie over cookies en privacy

X